مقالات

مزیت استفاده از فایبرگلاس در قطعات بدنه خودروهای سنگین

مزیت استفاده از فایبرگلاس در قطعات بدنه خودروهای سنگین

مزیت استفاده از فایبرگلاس در قطعات بدنه خودروهای سنگین:

فایبرگلاس یک ماده مرکب از الیاف شیشه ورزین های غیر اشباع است. این ماده خواص مکانیکی بالایی دارد و در برابر ضربات قوی، مقاوم است. به این جهت از فایبرگلاس در صنایع مختلف نظیر خودروسازی، صنعت هواپیما، کشتی و قطار، ماشین آلات سنگین ،کشاورزی، … استفاده می گردد.

وزن کم، انعطاف بالا در طراحی های پیچیده و ماندگاری فایبرگلاس و همچنین قابلیت تولید قطعات بزرگ با هزینه پایین قالب سازی این صنعت موجب انتخاب این مواد در بدنه خودروهای سنگین شده است. نمونه هایی از تصاویر قطعات بدنه خودروهای استفاده شده از جنس فایبرگلاس در بدنه خودرو های سنگین (قسمت داخلی وخارجی) در ذیل آورده شده است. بر اساس تجربه چندین دهه شرکت فراساخت نوین زرفام و تولید قطعات فایبرگلاس، جنس فایبرگلاس نسبت به فولاد مزیای بالایی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:
1-وزن 2-استحکام 3- عایق حرارتی و الکتریکی 4-مقاومت 5-مقرون به صرفه
1- وزن: به لحاظ وزن، جنس فایبرگلاس حدود ۷۵ درصد سبک‌تر از فولاد است و استفاده از فایبرگلاس سبب می گردد که کارایی سوخت و تحمل بار کامیون‌ها بالاتر شود.
2-استحکام: فایبرگلاس در مقابل شکستگی و ترک خوردگی مقاوم است و تا ۱۰ برابر نسبت به فولاد می‌تواند استحکام داشته باشد.
3- عایق حرارتی و الکتریکی: فایبرگلاس نسبت به تغییرات دما و رطوبت حساس نیست و عایق مناسبی است. همچنین، فایبرگلاس هادی الکتریکی نیست و در برابر شوک‌های الکتریکی ایمن است.
4- فایبرگلاس در مقابل خوردگی ‌های شیمیایی و زنگ زدگی مقاوم است و نیاز به رنگ آمیزی یا پوشش دهی ندارد. همچنین، فایبرگلاس در برابر آب و هوای سرد و گرم، باران، برف، باد و اشعه خورشیدی مقاوم است .بنابراین، فایبرگلاس می‌تواند در مناطق با شرایط آب و هوایی نامساعد مانند مناطق ساحلی،کویری جهت تولید بدنه کامیون مقرون به صرفه باشد.

مزیت استفاده از فایبرگلاس در قطعات بدنه خودروهای سنگین
مزیت استفاده از فایبرگلاس در قطعات بدنه خودروهای سنگین
مزیت استفاده از فایبرگلاس در قطعات بدنه خودروهای سنگین

فایبرگلاس به خاطر الیاف شیشه‌ای که در ساختار آن وجود دارد، در برابر ضربات قوی مقاوم است و به راحتی شکسته نمی‌شود .این الیاف شیشه‌ای باعث می‌شوند که فایبرگلاس یک ماده الاستیک باشد و در صورت ضربه، به حالت اولیه خود برگردد.همچنین، فایبرگلاس یک ماده سبک است که باعث می‌شود وزن بدنه کامیون کم و در نتیجه، مصرف سوخت و فشار بر روی تایرها کاهش یابد.

5-هزینه ساخت یک کامیون با بدنه از جنس فایبرگلاس در مقایسه با یک کامیون با بدنه فولادی متغیر می باشد و بستگی به روش تولید فایبرگلاس و تیراژ تولید دارد. ولی در کل تولید بدنه خودروهای سنگین با فایبرگلاس در مقایسه با ساخت بدنه از جنس فولاد، مزیت اقتصادی دارد.
اخیراً حتی در ساخت مخازن حمل آب در خودرو های سنگین نیز استفاده از فایبرگلاس به جای ورق فولاد واستنلس استیل به خاطر مقاومت به خوردگی بالای فایبرگلاس وسبکتر بودن و همچنین ارزانتر بودن، مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ویژگی های فایبرگلاس در استفاده از آن در بدنه خودرو های سنگین استفاده از پوشش رنگ در این قطعات جهت افزایش مقاومت این قطعات در برابر عوامل محیطی مانند اشعه UV و رطوبت می باشد.

استفاده از رنگ و پوشش می تواند باعث جلوگیری از تغییر رنگ، ترک خوردن یا آسیب دیدن الیاف شیشه ای شود. ضمناً پوشش دهی قطعات بدنه کامیونها توسط رنگ پلی یورتان علاوه بر افزایش مقاومت قطعه، موجب ایجاد ظاهری مناسب و مشابه قسمت فلزی بدنه ایجاد می نماید.

نکته مهم در ساخت قطعات بدنه کامیونها از جنس فایبرگلاس انتخاب لایه چینی مناسب الیاف در قطعات جهت به حداقل رساندن انقباض قطعه پس از خشک شدن رزین و تابیدگی قطعات می باشد. مورد دیگری که در استفاده از قطعات فایبرگلاس در بدنه خودروهای سنگین بایستی مورد توجه قرارگیرد، طراحی و ساخت براکتهای مناسب و به تعداد کافی جهت نصب قطعات فایبرگلاس به بدنه فلزی کامیون می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *